ویزای کشور لتونی یکی از پرتقاضاترین ویزاهای کشورهای عضو پیمان شینگن می باشد.به دلیل عدم وجود سفارت خانه ی این کشور در ایران برای درخواست ویزا و مراحل مربوط به اخذ ویزای کشور لتونی فرد متقاضی موظف است به کشورهای همسایه مثل امارات و ترکیه سفر کند.

[aparat id=’kGotY’]

درباره کشور لتونی    

کشور لتونی در شمال شرقی اروپا قرار دارد این کشور چهارفصل بوده و دارای آب و هوایی معتدل می باشد 27 درصد از مردم لتونی را  روس ها و حدود 62 درصد را قوم لتونیایی تشکیل داده است.

این کشور از قسمت جنوب با لیتوانی و از قسمت شرقی با بلاروس و از قسمت غربی با دریای بالتیک از سوئد جدا شده است.

درباره کشور لتونی    

ویزا چیست؟

ویزا برگه ای است که به پاسپورت ضمیمه می شود و در واقع نشان دهنده ی این است که شما با هدف خاصی می خواهید وارد کشور مقصد شوید و نماینده ی آن کشور در سفارت یا کنسولگری با درخواست شما برای ورود به کشور موافقت کرده است.

برای دریافت ویزای لتونی باید به سفارت خانه ی این کشور در دبی یا ترکیه مراجعه کنید چراکه این کشور در ایران سفارت خانه ای ندارد.

البته باید به این نکته توجه کنید داشتن ویزا به معنای ورود صد در صدی شما به کشور مقصد نخواهد بود و ممکن است افسران در مرز این کشور به دلایل مختلفی مانع از ورود شما به کشور لتونی شوند.

ویزای شینگن کشور لتونی

در سال 1985 بین 5 کشور اروپای غربی توافق نامه ای امضا شد که در طی سال های بعد دیگر کشورها به این توافق نامه پیوستند.

این پیمان باعث برداشته شدن مرز 6 کشور اروپایی شد و امکان سفر بدون داشتن ویزا بین این کشورها فراهم شد.لتونی هم یکی از کشورهای عضو این عهدنامه است و افراد متقاضی برای دریافت ویزای این کشور باید اقدام به اخذ ویزای شینگن کنند.

کشور لتونی در ایران سفارت خانه ای ندارد و نزدیک ترین سفارت خانه های این کشور به ایران در آنکارا و امارات قرار گرفته اند.

انواع ویزای لتونی  براساس تعداد دفعات ورود به کشور 

انواع ویزای لتونی از نظرتعداد دفعات ورود و خروج:

  1. ویزای ترانزیت: با دریافت این ویزا مسافر حق خروج از فرودگاه را ندارد و باید در یکی از فرودگاه ها مسیر خود را تغییر داده و به کشور دیگری سفر کند.
  2. ویزای عبور: تفاوت این نوع از ویزا با ویزای ترانزیت در این است که مسافر می تواند از فرودگاه خارج شود ولی اجازه ی اقامت درکشور لتونی را ندارد و فقط می تواند از طریق حمل و نقل زمینی مسیر خود را تغییر دهد و به کشور دیگری سفر کند.
  3. ویزای توریستی: نوعی از ویزا که ایرانیان علاقه ی زیادی به آن دارند ویزای توریستی است و برای گردشگری و تفریح مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. ویزای بلند مدت: با این ویزا می توان چندین بار وارد کشور لتونی و از آن خارج شد این ویزا مناسب تاجران است در صورتی که می خواهید بیش از 90 روز در کشور لتونی اقامت کنید باید درخواست اقامت دهید.

ویزای شینگن کشور لتونی

انواع ویزای لتونی براساس هدف سفر

با توجه به هدفی که شخصی متقاضی ویزا از سفرش به کشور لتونی دارد می توان نوع ویزا را تعیین کرد. ویزاهای کشور لتونی به انواع مختلفی از جمله ویزای ازدواج، توریستی، درمانی، تحصیلی، کاری و… تقسیم می شود.

قطعا ویزایی که برای گردشگری صادر می شود با ویزای درمانی متفاوت خواهد بود پس به طور کلی با توجه به هدف شما از سفر می توان نوع ویزا را مشخص کرد و بعد از آن اقدام به فراهم نمودن مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا کرد.

معرفی ویزای پزشکی لتونی

اگر تصمیم به ادامه ی مراحل درمانی خود در کشور لتونی دارید باید اقدام به اخذ ویزای پزشکی این کشور کنید. فرد متقاضی علاوه بر ارائه ی مدارک اخذ ویزا باید پرینت موجودی حساب بانکی خود را برای اثبات تمکن مالی در پرداخت هزینه های مربوط به درمانش ارائه دهد.

همچنین باید گواهی نامه ای ارائه دهد که نشان می دهد درمان بیماری توسط خدمات ویژه ی کشور لتونی امکان پذیر است علاوه بر این تمامی مکاتبات بین فرد و موسسه یا بیمارستان لتونی باید به سفارت تحویل داده شود.

معرفی ویزای کاری لتونی

برای اینکه بتوانید در لتونی کار کنید باید اقدام به اخذ ویزای کاری لتونی کنید و باید از امور اجتماعی و وزارت کار این کشور مجوز کار داشته باشید و همراه با سایر مدارک به سفارت تحویل دهید.

معرفی ویزای کاری لتونی

معرفی ویزای تحصیلی لتونی

ویزای تحصیلی لتونی جزء ویزاهای بلند مدت می باشد.

این ویزا در طول مدت تحصیل فرد هر ساله تمدید می شود.

از جمله مدارک مورد نیاز برای اخذ این ویزا ارائه ی گواهی ثبت نام در دانشگاه یا موسسه ی آموزشی کشور لتونی می باشد که به همراه سایر مدارک باید به سفارت تحویل داده شود.

تمامی مدارک دانشگاهی بعد از تایید ، توسط سازمان مورد نظر باید ترجمه شده و توسط دادگستری یا وزارت امور خارجه مهر خورده و به سفارت خانه تحویل داده شود.

معرفی ویزای ازدواج لتونی

ویزای ازدواج لتونی جزء ویزاهای بلند مدت می باشد.

در صورت ازدواج با شخصی که تبعه کشور لتونی است و ارائه ی مدارکی مبنی بر رسمی بودن این ازدواج می توانید برای دریافت اقامت موقت در این کشور اقدام کنید در سفارت لتونی از جانب کشور مبدا سوالاتی در خصوص ازدواج از فرد مورد نظر پرسیده می شود که لازم است فرد به تمامی این سوالات پاسخ دهد.

معرفی ویزای ازدواج لتونی

معرفی ویزای توریستی لتونی

در صورتی که هدف شما از سفر به کشور لتونی مقاصد گردشگری و تفریحی می باشد لازم است علاوه بر ارائه ی مدارک مورد نیاز اخذ ویزا رزرو سفر توریستی در آژانس مسافرتی که نشان دهنده ی سفر شما برای گردش و تفریح به این کشور می باشد به سفارت تحویل دهید.

معرفی ویزای تجاری لتونی

برای دریافت ویزای تجاری لتونی علاوه بر مدارک ذکر شده نیاز به ارائه ی مدارک دیگری به شرح ذیل می باشد:

1.      دعوت نامه از سوی شرکت یا سازمان کشور لتونی

2.     گواهی ثبت شرکت کارفرما

3.     ارائه ی اسنادی که فعالیت شرکت را ثابت می کند

4.     هدف مسافر از سفر به کشور لتونی

شرایط دریافت ویزای لتونی

کشور لتونی در ایران سفارت خانه ای ندارد برای همین افراد متقاضی دریافت ویزای لتونی باید برای اخذ ویزای این کشور به ترکیه یا دبی سفر کنند. ایرانی های مقیم کشور سوئد می توانند به سفارت لتونی در استکهلم مراجعه کنند.

فرد متقاضی باید ابتدا فرم های مربوط به اخذ ویزای لتونی را از سایت سفارت این کشور دانلود و تکمیل کرده و با پرداخت هزینه ی درخواستی نسبت به دریافت ویزای لتونی اقدام کند.

لازم به ذکر است انقضای پاسپورت شما باید حداقل 90 روز بعد از تاریخ عزیمت به لتونی باشد و داشتن حداقل 2 صفحه ی خالی پاسپورت الزامی می باشد.

شرایط تمدید ویزای لتونی

توجه داشته باشید که قبل از انقضای تاریخ ویزای لتونی نسبت به تمدید آن اقدام کنید با داشتن شرایط لازم و مدارک مورد نیاز می توانید ویزای خود را تمدید کنید.

بر طبق قوانین این کشور افرادی که ویزای بلند مدت دریافت کرده اند باید هر ساله نسبت به تمدید آن اقدام کنند.  بعد از گذشت 5 سال شخص می تواند برای دریافت اقامت دائمی اقدام کند.

شرایط تمدید ویزای لتونی

ترجمه ی مدارک لازم برای ویزای لتونی

مدارکی  که باید برای دریافت ویزای کشور لتونی به سفارت این کشور تحویل دهید باید به زبان انگلیسی ترجمه شوند. برای این کار باید مدارکی که نیاز به ترجمه دارند مشخصی کرده و بعد از تایید و مهر توسط سازمان یا مرجع مربوطه ، مدارک را به دارالترجمه رسمی تحویل دهید.

در صورت نیاز، مدارک برای تایید باید به دادگستری و وزارت امور خارجه تحویل داده شوند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای لتونی

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای لتونی

1.      اصل و ترجمه ی سند مالکیت

2.     ارائه ی گواهی اشتغال به تحصیل(برای دانشجویان و محصلین)

3.     اصل و کپی بیمه مسافرتی

4.      اصل و کپی تاییدیه ی آژانس مسافرتی

5.     اصل و کپی دعوت نامه

6.     ارائه ی گواهی بازنشستگی (در صورت بازنشسته بودن)

7.      اصل و کپی پاسپورت

8.     دو قطعه عکس 4*6 جدید بدون رتوش با پس زمینه ی سفید

9.     اصل و کپی به همراه ترجمه ی کارت ملی و شناسنامه

10.تکمیل فرم های درخواست ویزا که می توانید از طریق سایت سفارت دانلود کنید

11.  ارائه ی گردش شش ماه آخر حساب بانکی

12. ارائه ی نامه ی تمکن مالی به زبان انگلیسی

13. ارائه ی پروانه کسب (برای صاحبان مشاغل)

14. در صورتی که قبلا ویزای مربوط به محدوده ی شینگن یا ویزای کشورهای معتبر دیگری را اخذ کرده اید به همراه کپی از آن به سفارت تحویل دهید

15. اصل و کپی گواهی اشتغال به کار(باید تاریخ استخدام، میزان حقوق، سمت و تعداد روزهای مرخصی در آن درج شود)

16. فیش حقوقی کارمندان و کارگران به همراه ترجمه ی رسمی آن (با تاییدیه قوه قضایی و امور خارجه)

سفارت خانه ی کشور لتونی

کشور لتونی در ایران سفارت خانه ای ندارد و افرادی که می خواهند برای دریافت ویزای موقت یا دائم این کشور اقدام کنند باید به سایر کشورهای همسایه سفر کنند سفارت خانه های این کشور در دبی امارات و آنتالیا در ترکیه قرار دارد.

طی بررسی های انجام شده بیشترین میزان صدور ویزای شنگن با نرخ 99.3 درصد مربوط به کشور لتونی بوده است و این نشان دهنده ی تمایل بالای افراد برای سفر به این کشور است.

منبع: سفریتو راهنمای سفر و مرجع خرید بلیط هواپیما ، رزرو هتل ، خرید تور و مهاجرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *