ایالات متحد مکزیک یا مکزیک، کشوری است که در آمریکای شمالی واقع شده است. این کشور از شمال با ایالات متحده آمریکا و از جنوب شرقی با گواتمالا و بلیز مرز مشترک دارد و همچنین اقیانوس آرام در غرب و جنوب، خلیج مکزیک در شرق و دریای کارائیب در جنوب شرقی مکزیک را قرار گرفته است.

آشنایی با کشور مکزیک

کشور مکزیک سومین کشور بزرگ آمریکای لاتین است و اقتصاد مکزیک پس از برزیل، دومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین محسوب می‌شود. پایتخت این کشور، شهر بزرگ مکزیکوسیتی است که به شهر کاخ ها و شهر امید مشهور دارد، مکزیکوسیتی قدیمی ترین شهر آمریکای شمالی و بزرگ ترین شهر نیم کره غربی زمین و پرجمعیت ترین شهر اسپانیایی زبان در دنیا شناخته شده می شود. مکزیک دارای 32 ایالت است که کولیما و مکزیکوسیتی از مهم ترین ایالت ها می باشند. مکزیک کشوری کوهستانی و مرتفع است و تنها بخش مسطح آن، در شبه جزیره یوکاتان قرار گرفته است. شمال این کشور خشک و غیر قابل کشت می باشد. از مهم ترین ارتفاعات کشور مکزیک می توان به کوه های مادره غربی، مادره شرقی، مادره جنوبی و فلات مکزیک اشاره کرد. بلندترین نقطه آن قله سیتلال تپتل است که 5700 متر ارتفاع دارد. از مهم ترین رودهای این کشور می ‌توان رود ریوگرانده، لرما، اوسوماسینتا، گریخالوا، پانوکو، بالزاس و سانتیاگو نام برد و البته رود ریوگرانده طولانی ترین رود مکزیک می باشد. با شنیدن نام مکزیک، از میان غذاهای متنوع این کشور، معمولا طعم خوب ذرت مکزیکی، شکلات و چیلی را به یاد می آید اما تاماله یکی از خوشمزه ترین و قدیمی ترین غذای مکزیکی می باشد.

آشنایی با کشور مکزیک

فرهنگ و زبان مردم مکزیک

کشور مکزیک زبان رسمی ندارد، اما زبان اسپانیایی زبانی است که بیش از 97 درصد از مردم به این زبان صحبت می کنند و به عنوان زبان ملی در نظر گرفته اند. مردم مکزیک در قانون زبان‌ های محلی از آزادی برخوردار هستند. بخشی از مردم به زبان‌ های بومی گویش می ‌کنند و زبان اسپانیایی بلد نیستند و فقط به زبان خود حرف می زنند. برخی از زبان ‌های ملی مکزیک در معرض خطر انقراض هستند، مانند Lacandon که توسط کمتر از صد نفر گویش می‌ شود. دحالیکه زبان انگلیسی به طور گسترده ‌ای در کسب و کار در شهرهای مرزی و همچنین توسط یک میلیون شهروند آمریکایی که در مکزیک زندگی می ‌کنند استفاده می‌ شود. مذهب رسمی مکزیک، آیین کاتولیک است و 89‏ درصد از مردم خود را کاتولیک می ‌دانند. 6 درصد از جمعیت کل پروتستان و انجیلی هستند و مابقی را مسلمانان یهودیان تشکیل می ‌دهند. اگرچه اکثریت مردم مکزیک خود را کاتولیک می ‌دانند، اما در واقعیت فقط 10 درصد از آن ها به راستی به آیین کاتولیک اعتقاد دارند و به کلیسا می ‌روند. شاید جالب باشد که بدانید باورهای سنتی سرخ پوستی و عقاید بت پرستانه هنوز در اذهان مردم جای دارد و گاه حتی با آیین و مراسم کاتولیک درهم آمیخته شده است. در گذشته، مکزیکى ‏ها آئین‏هاى بومى مثل پرستش ماه، ستاره، خورشید و … را هم داشتند. در قرن پانزدهم میلادى کهکریستف کلمب به مکزیک آمد، مردم این منطقه همگى سرخ‏ پوست بودند و دینشان بت ‏پرستى بود. پس از آن، کم کم مردم به دین مسیحیت روی آوردند، اما بعضى آئین‏ها و رسوم، نوع لباس‏ ها و مراسم ‏ها هنوز هم باقی مانده است. قانون اساسی این کشور همه ادیان و فرقه ‌ها را محترم می ‌شمرد و بین هیچ یک از فرقه‌ های مسیحی تبعیض قائل نمی ‌شود. با این حال در برخی از مناطق مکزیک، داشتن اعتقاداتی غیر از کاتولیک به ‌معنای جدایی کامل از جامعه است. برای نمونه در سال 2005 شهرداری یکی از شهرهای ایالت هیدالگو واقع در مرکز مکزیک تصمیم گرفت تمام افراد غیر کاتولیک را از این ایالت بیرون براند.

مکزیک، مهد برخی از پیشرفته ترین تمدن های جهان مانند اولمک، تولتکا، مایا، آزتک و تعدادی دیگر است. تمدن اولمک نخستین تمدنی بود که بیش از سه هزار سال در مناطق میان تاباسکو و وراکروز رونق داشت. فرهنگ آن امروزه به واسطه پیشرفتی که در علوم و کشاورزی داشته، فرهنگی شناخته شده است. ویژگی این فرهنگ ها علاوه بر خلاقیت هنریشان، ایجاد مراکز شهری بزرگ و طراحی شده از قبیل تنوچتیتلان، تولا، تئوتی اواکان، چیچن ایتسا و بسیاری دیگر بوده است. مردم بومى مکزیک سرخ ‏پوستانى بودند که در طول تاریخ، امپراطورى های بزرگى را تشکیل دادند، ولى فرهنگ به ارث رسیده از هر یک از این تمدن ها تنها ناحیه مربوط به خود را تحت پوشش قرار مى‏ دهد و مخصوص بعضى از روستاها است، چون در شهرهاى بزرگ نفوذ فرهنگ اروپا مخصوصا فرانسه، اسپانیا و همچنین فرهنگ آمریکاى شمالى دیده مى ‏شود. مردم مکزیک از لحاظ خصوصیات اجتماعی، مردمی خون گرم محسوب شده و پایبندی خاصی به روابط خانوادگی و تعلقات درون فامیلی دارند، به طوری که سنت های خانوادگی در این کشور بسیار قوی می باشد. فرهنگ مکزیکی از انواع هنرهای کلاسیک مانند موزیک کلاسیک و رقص گرفته تا هنر آشپزی و سنت های گفتاری را در بر می گیرد. مردم مکزیک به آداب و سنت های فرهنگی خود بسیار پایبند می باشند و انجام مراسم فرهنگی مذهبی در این کشور فراوان یافت می شود.

فرهنگ و زبان مردم مکزیک

فرودگاه های کشور مکزیک

کشور مکزیک به علت وسعتی دارد دارای فرودگاه های بسیاری می باشد. فرودگاه ژنرال خوان آلوارز، فرودگاه اینگ، فرودگاه سیوداد دل کارمن، فرودگاه کوزومل و فرودگاه بین‌المللی مکزیکوسیتی از مهمترین آنها هستند. فرودگاه بین‌المللی مکزیکو سیتی در سال 1910 میلادی افتتاح شد. این فرودگاه را می توان به عنوان یکی از مراکز اصلی و قطب پروازی برای بزرگ ترین شرکت هواپیمایی مکزیک، ایرومکزیکو محسوب می شود. فرودگاه بین‌المللی مکزیکوسیتی در 5 کیلومتری و در شرق مرکز شهر مکزیکو سیتی قرار گرفته است.

آب و هوای کشور مکزیک

مکزیک با توجه به وسعتی که دارد می توان انواع آب و هوای مختلفی را در آنجا مشاهده کرد. اما به طور کلی در مناطق ساحلی غرب و ارتفاعات داخلی، خشک است. در رشته‌ کوه‌ ها و فلات جنوبی، آب ‌و ‌هوا مرطوب ‌تر می‌ شود. در برخی از نواحی استوایی جنوبی، رطوبت زیاد و بارندگی فراوان است. تقریبا در تمام مناطق مکزیک، تابستان، پرباران ‌ترین فصل سال است.

آب و هوای کشور مکزیک

جاذبه های دیدنی و تفریحی کشور مکزیک

مکزیک چشم ‌اندازهای زیبا و متنوع طبیعی، تاریخ و فرهنگ کهنی دارد. به همین علت به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب برای گردشگران خاری محسوب می شود.

پارک لاس پوزاس

این پارک بیشتر شبیه به خرابه های باستانی به نظر می رسد. ادوارد جیمز، هنرمند نامتعارف انگلیسی این پارک شگفت انگیز را ساخته است. مجسمه ‌های سورئال که مانند خرابه‌های یک عمارت به نظر می ‌رسند، با طبیعت زیبای منطقه ترکیب و برداشتی از یک سرزمین عجایب خالی از سکنه را خلق کرده ‌اند.

موزه‌ زیر آب

یکی از مشهورترین جاذبه‌ های زیرآبی دنیا است که در ساحل شهر آفتابی کانکون واقع شده است. مجسمه سازی به نام جیسون تیلور تعدادی مجسمه‌ انسانی ساخته و آنها را در زیر آب نصب قرار داده است تا مردم از آنها بازدید کنند. او برای ساخت این مجسمه های انسانی را از مواد طبیعی استفاده کرده است.

موزه‌ زیر آب

آتشفشان پوپوکاتپتل

یکی از فعال ‌ترین آتشفشان‌های مکزیک یعنی پوپوکاتپتل، 70 کیلومتر از مکزیکوسیتی فاصله دارد. نام این آتشفشان در زبان ناهواتل، به معنی کوه سیگاری است. با وجود این واقعیت که یکی از فعال‌ ترین آتشفشان ‌های این کشور است، راهبان شجاع در طول قرن شاهزدهم، صومعه‌ هایی را در شیب‌ های آن ساخته ‌اند.

منبع: سفریتو راهنمای سفر و مرجع خرید بلیط هواپیما ، رزرو هتل ، خرید تور و مهاجرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *