سفر به آسیای میانه و شهرهایی که زمانی نه چندان دور به سرزمین ایران تعلق داشتند می ‌تواند برای خیلی ‌ها جالب باشد و حس نوستالژی خوبی برای آنان فراهم آورد. در این  مقاله قصد داریم در مورد کشور ازبکستان صحبت کنیم، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با کشور ازبکستان

در روزگاران گذشته، مناطقی مانند خوارزم، ماوراءالنهر و دره فرغانه پدید آمد و اقوام هند و اروپایی در آنجا زندگی می کردند. در قرن 6 قبل از میلاد تحت تصرف ساتراپ بزرگ باختری در آمد اما بعد از فروپاشی هخامنشیان، اسکندر مقدونی و سلوکیان حکومت را به دست گرفتند. ترکان در سده ششم تا هفتم میلادی هفتالیان را برانداختند و تمام نواحی عمده آسیای مرکزی را تحت لوای امپراطوری خاقان های ترک درآوردند. چندی نگذشت که اعراب مسلمان این سرزمین را تصرف کردند و دین اسلام را در بین مردم رواج دادند. در اواخر سده نهم، سامانیان قدرت را به دست گرفتند، آنها فرهنگ و زبان فارسی را در آنجا انتشار دادند و به اوج شکوفایی خود رساندند در این زمان بخارا به مرکز علم تمدن آن روزگار مبدل شد. در سده پانزدهم، قوم ازبک در نواحی مرکزی قزاقستان شروع به خودنمایی کرد و شیبک خان ازبک معروف به شیبانی، آخرین امیر تیموریان را بر انداخت و حکومت ازباکان را در سرزمین امروزی ازبکستان و خاور افغانستان مستقر نمود. طی سال هایی که روس ها بر این کشور حکومت می کردند، فرهنگ و اقتصاذ به نحو چشمگیری پیشرفت کرد. این سرزمین از لحاظ کشاورزی در زمینه کشت پنبه توسعه یافت و به یکی از تولیدکنندگان بزرگ پنپه دنیا تبدیل شد. ازبکستان در سال 1991 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی استقلال خود را به دست آورد.

آشنایی با کشور ازبکستان

کشور ازبکستان از کشورهای آسیای میانه است و با کشورهای قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و ترکمنستان مرز مشترک دارد. این کشور با 400.447 کلیومتر مربع مساحت به 12 بخش یا استان تقسیم شده است و شهر تاشکند پایتخت آن است و شهرهای خیوه، سمرقند و بخارا از قدیمی ترین و مهم ترین شهرهای کشور ازبکستان هستند. تاشکند بزرگ ترین شهر کشور ازبکستان است. این شهر زیبا و باستانی در مسیر جاده ابریشم از چین به اروپا قرار گرفته است. بخارا و سمرقند دو شهر تاجیک‌ نشین و فارسی ‌زبان ازبکستان هستند که بیشتر مردم بخارا تا امروز نیز به زبان فارسی با گویش ویژه آسیای مرکزی که امروزه به زبان فارسی تاجیکی معروف شده حرف می ‌زنند .

بلنترین نقطه کشور ازبکستان، کوه حصار است، این کوه در نزدیکی مرز ازبکستان و تاجیکستان قرار دارد و حدود 4546 متر ارتفاع دارد و پست ترین نقطه ازبکستان گودالی به نام مین بولاق در صحرای قزل قوم می باشد. در کشور ازبکستان حدود 28 میلیون نفر جمعیت زندگی می کنند، این ارقام نشان می دهد که ازبکستان پر جمعیت ترین کشور منطقه آسیای میانه می باشد اما با این جمعیت توانسته رتبه 1 تولید پنبه جهان را از آن خود کرده است.  پنبه و برنج و ابریشم از مهم ترین محصولات کشاورزی ازبکستان به شمار می رود و نفت، گازطبیعی، طلا، سرب و زغال سنگ از منابع زیرزمینی این کشور به حساب می آید. حکومت ازبکستان جمهوری تک مجلسی می باشد. مجمع قانون گذاری با 500 عضو و همچنین رئیس جمهور با رای تمامی افراد بالغ بالای 18 سال برای چهار سال انتخاب می شود.

فرهنگ و زبان مردم ازبکستان

در ازبکستان که بیش از 88 درصد از جمعیت آن مسلمان هستند و اغلب آنها پیرو مذهب شیعه‌ اند، ارتدوکس ها و لائیک ها اقلیت های مذهبی کشور ازبکستان به شمار می آیند. با این حال ازبکستان دارای دو مدرسه علمیه است، این مدارس تحت نظر كميته امور دينی اداره می شوند و تعلیم و تربیت روحانیون را نيز عهده دار هستند. زبان رسمی کشور ازبکستان زبان ازبکی است و البته زبان های روسی و تاجیکی هم در بین مردم مشاهده می شود که با یکدیگر صحبت می کنند. واژگان زبان ازبکی ترکی است اما در طی زمان واژه هایی از زبان فارسی و عربی به آن وارد شده است.

فرهنگ و زبان مردم ازبکستان

فرهنگ مردم ازبکستان یکی از زیباترین و اصیل ترین فرهنگ های مشرق زمین به شمار می آید. فرهنگ زیبایی که شامل موسیقی، رقص، نقاشی، غذاهای لذیذ و لباس مخصوص به خود می باشد. موسیقی ملی ازبکستان با همه جانبه بودن موضوعات و تنوع ژانرهای مختلف شناخته می شود. سازهای منحصر به فرد، ترانه های فولکوریک که بر گرفته از داستان ها و افسانه های قومی است و دستگاه های موسیقی محلی، به این رشته هنری در ازبکستان ارزش صد چندانی بخشیده است. خوراک های ازبکی ازمتنوع ترین غذاهای خاورزمین است. برخی از قواعد تهیه خوراک های ازبکی تاریخ هزاران ساله دارند بنابراین در سفر به ازبکستان از امتحان کردن آنها غافل نشوید.

فرودگاه های کشور ازبکستان

کشور ازبکستان دارای 12 فرودگاه می باشد که عبارتند از: فرودگاه بخارا، فرودگاه سمرقند، فرودگاه تاشکند، فرودگاه اندیجان، فرودگاه فرغانا، فرودگاه کارشی، فرودگاه نوکوس، فرودگاه نمنگان، فرودگاه ناوویی، فرودگاه ترمذ و فرودگاه گرگانج.

فرودگاه بین المللی تاشکند یا به عبارت دیگر اسلام کریم‌اف ، این فرودگاه اصلی ترین فرودگاه جمهوری ازبکستان به شمار می رود و در فاصله 12 کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. ایرلاین های مشهوری در این فرودگاه پرواز دارند که می توان به ائروفلوت، ایرآستانا، ازبکستان ایرویز و ترکیش اشاره کرد. فرودگاه تاشکند دارای دو ترمینال مسافربری برای پروازهای داخلی و خارجی است. این فرودگاه امکان ترانزیت و جابجایی محموله های مختلف از اروپا به جنوب شرق آسیا را فراهم می کند.

آب و هوای کشور ازبکستان

کشور ازبکستان دارای آب و هوای قاره ای است و میزان بارندگی کمی دارد. شرایط طبیعی ازبکستان سبب ایجاد اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی در کرده است، به همین دلیل بخش زیادی از سال، این کشور دارای آب و هوای گرم و خشک است. تابستان های گرم و طولانی و زمستان های ملایمی در این منطقه برقرار است.

آب و هوای کشور ازبکستان

جاذبه های دیدنی و تفریحی کشور ازبکستان

ازبکستان یکی از کشورهای شگفت انگیز آسیای مرکزی است و شهرهای باستانی و تاریخی زیادی دارد که بخش عظیمی از آنها در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند.

سمرقند

گشت و گذار در شهر تاریخی سمرقند که از مناطق محافظت شده یونسکو به حساب می آید تجربه ای با حس و حال متفاوت را برایتان رقم می زند. گذشته باشکوه این شهر آن را به مراکز مهم جاده ابریشم تبدیل کرده بود و در گوشه گوشه آن می توانید آثار معماری و تاریخی بی نظیری ببینید.

مدرسه تاریخی باراک خان

این مدرسه تاریخی و اسلامی در قرن 16 میلادی ساخته شده است. در آنجا دست نوشته های ارزشمندی نگه داری می شود که قرآن مشهور خلیفه عثمان از مهم ترین آنهاست. این قرآن اولین نسخه کتاب اسلامی است با 353 ورق پوست آهو ساخته شده است.

مدرسه تاریخی باراک خان

قلعه ایچان

در این قلعه 50 اثر تاریخی و 250 خانه قدیمی وجود دارد که همه آنها به قرن 18 و 19 باز می گردند. در این قلعه چیزی که بیشتر از همه توجهتان را جلب می کند دیواره های آجری و چهار دروازه آن خواهد بود.

موزه تيموريدس

این موزه جوان و تازه تاسیس ازبکستان است که در سال 2006 افتتاح شد. ساختمان موزه توسط آبشارهای بزرگ و زیبا احاطه شده است. در داخل موزه تيموريدس شما 300 سالن خواهید دید که تصاویر از مسائل تاریخی زندگي در گذشته، با دستخطی منحصر به فرد که شامل اسلحه‌ها، لباس‌های قدیمی و سکه‌های مختلف نگه داری می شود.

منبع: سفریتو راهنمای سفر و مرجع خرید بلیط هواپیما ، رزرو هتل ، خرید تور و مهاجرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *