معبد زوارتنوتس در 5 کیلومتری اچمیادزین یکی از درخشان ترین نقاط دیدنی معماری قرون وسطایی ارمنی- معبد باشکوه زوارتنوتس که در قرن هفتم ساخته شده است-  قرار دارد . متأسفانه ، مانند اکثر معابد ارمنستان باستان ، از زوارتنوتس از زمان نابودی کامل در اثر زلزله قدرتمند در قرن دهم تنها ویرانه هاآن باقی مانده است. اما حتی خرابه های این معبد به ما ایده زیبایی نادر و باشکوه آن را می بخشد.

این یک معبد سه طبقه به طول 49 متر بود که شامل سه استوانه با ابعاد متفاوت می شد که در بالای یکدیگر قرار گرفته بود که با مخروطی هرم شکل کروی مسقف شده بود. معبد روی سکویپایه پله ای قرار داشت که تا حدودی باقی مانده است. این معبد صلیبی را یادآوری می کند که در یک دایره قرار گرفته است. با کاهش قیمت تور ارمنستان به شما سفر به این کشور جذاب را پیشنهاد می کنیم.

معماری معبد زوارتنوتس 

معماری معبد زوارتنوتس

این صلیب اساس فضای داخلی معبد بود. کل این ساختار توسط چهار ستون قدرتمند 20 متر پشتیبانی شده است. فضای داخلی با یک گالری دو طبقه احاطه شده بود. طبقه دوم كلیسا از سه طرف احاطه شده و دیوارهای آن بر شش ستون قدرتمند بنا شده بودند. تمام مجموعه با یک گنبد بلند مسقف شده است. معبد پنج ورودی داشت.

از بالا به پایین معبد با حکاکی سنگی باشکوه تزئین شده است. دیوارهای معبد با انگورها و شاخه های انار ، بهترین الگوهای هندسی تزئین شده بود. موزائیک نفیس دیوارهای معبد را زینت داده است. زوارتنوتس همچنین با مجسمه های مردم تزئین شده بود. نکات طبیعی آزاد، عناصر دقیق لباس و چهره ها این ایده را به ما می دهند که ارامنه قرون وسطایی چگونه  به نظر می رسیدند.

ساخت معبد زوارتنوتس (معبد نیروهای نظارتی) در سال 641-643 آغاز شد و  تا سال 652 ادامه یافت.

نابودی معبد زوارتنوتس 

نابودی معبد

زوارتنوتس بیش از سیصد سال ایستاده بود و در حدود سال 930 در اثر زلزله ویران شد. همانطور که محققان دریافتند معمار معبد نتوانسته است وزن کل سطوح بالا را بر روی چهار پیون قدرتمند که به عنوان اصلی ترین تکیه گاه بودند، منتقل کند. در نتیجه بخشی از بار روی طاقهای معبد اعمال شد. این ضعف در طراحی ساختمان و زلزله قدرتمند آن را ویران کرد …

با گذشت زمان ، تپه عظیمی در محل معبد با بقایای چهار ستون شکل گرفت. تنها در اوایل قرن بیستم میلادی بود که معمار مشهور ارمنی ، توروس تورمانیان ، تلاش کرد تا کارهای مرمت را در زوارتنوتس آغاز کند.

امروزه قلمرو زوارتنوتس ، مجموعه باستان شناسی و موزه ای است که در سال 1937 افتتاح شد و در آنجا می توان مدلها – انواع احتمالی بازسازی معابد و تعداد زیادی قطعه مجسمه ای را در اندازه خود دید. تخته سنگی عظیم با ارقامی که بر روی آنها حکاکی شده است ، خورشید ، خوشههای انگور و انار در شرایط خوبی سالم مانده اند.

ویرانه های معبد زوارتنوتس توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی معرفی شده است. با کاهش قیمت تور ایروان شما می توانید با قیمت مناسب از این شهر زیبا دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *