کشور مالزی یکی از کشورهای پرطرفدار آسیایی است که هر سال تعداد زیادی گردشگر از سراسر جهان به این کشور سفر می کنند. از آنجایی که اکثر این کشور مسلمان اند و فرهنگی نزدیک به مردم ایران دارد بخش عظیمی از گردشگران مالزی ایرانی هستند. در این مقااله سعی داریم درباره کشور مالزی صحبت کنیم تا با فرهنگ، زبان، آب و هوا و جاذبه های دیدنی این کشور آشنا شویم.

آشنایی با کشور مالزی

مالزی در جنوب شرق قاره آسیا قرار دارد، مالزی به معنای مجمع الجزایر ملایو است. پایتخت این کشور شهر کولالامپور می باشد. زبان رسمی مردم مالزی، مالایی است. تایلن همسایه شمالی، سنگاپور همسایه جنوبی کشور مالزی محسوب می شوند. دو ایالت شرقی مالزی هم با جزیره کالیمانتان اندونزی مرز مشترک دارند. کشور مالزی 329758 کیلومتر مربع مساحت دارد و در نزدیکی خط استوا قرار گرفته است.

این کشور آسیایی با توجه به سواحل دیدنی و دیگر جاذبه های طبیعی که دارد همه ساله پذیرای گردشگران زیادی است. به خصوص بخش عظیمی از مسافران مالزی را غواصانی تشکیل می دهند که قصد غواصی در آب های نیلگون مالزی را دارند. دیدنی های مالزی تنها به جنگل ها و سواحل ختم نمی شود بلکه رستوران های لوکس با تنوع غذایی بالا، آب و هوای بی نظیر و معابد زیبا از دیگر جاذبه های توریستی این کشور به شما می روند.

آشنایی با کشور مالزی

فرهنگ و زبان مردم مالزی

دین رسمی کشور مالزی اسلام می باشد. البته در قانون اساسی این کشور بر آزادی مذاهب تاکید شده است. نام نژاد ملایو با دین اسلام، چینی با بودیسم و کنفوسیوئیسم و هندی با هندوئیسم همراه می باشد. اما اکثر جمعیت مالزی مسلمانان هستند بنابراین در این کشور مانند ایران دست دادن یک آقا به یک خانم غریبه یا بلعکس مرسوم و خوشایند نیست و برای احوالپرسی فقط باید سر خود استفاده کنید و تکان دهید. در واقع فرهنگ و آداب معاشرتی کشور مالزی بسیار شبیه ایران است حتی همچون ایران برای وارد شدن به مکان های مذهبی یا مسجد باید کفش ها را در آورد و حجاب را به طور کامل رعایت کرد.

وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور مالزی

کشور مالزی دارای نظام سلطنتی مشروطه می باشد و در ساختار حکومتی از سیستم های فدرال استفاده می شود. پادشاه کشور مالزی در راس حکومت قرار دارد اما اختیارات و وظایف کامل و تام ندارد بلکه بیشتر تشریفاتی است. قدرت اجرایی این کشور در دست نخست وزیر می باشد که در انتخابات مجلس نمایندگان فدرال تعیین و منصوب می شود. مجمع پارلمانی مالزی از دو مجلس نمایندگان و سنا شکل گرفته است. مجلس سنا دارای 70 سناتور بوده و مجلس نمایندگان دارای 222 نماینده می باشد که از طریق انتخابات سراسری برای یک دوره پنج ساله شروع به فعالیت می کنند.

توسعه و پیشرفت مالزی در بخش های صنعتی و خدمات در این چند سال بسیار چشمگیر و صعودی بوده است. واحد پول این کشور رینگیت می باشد. مالزی حدود 12 میلیون نفر نیروی کار دارد که 2 میلیون نفر نیروی  کار قانونی هستند و مابقی غیر قانونی کار می کنند که از کشورهای اطراف همچون اندونزی به این کشور آمده اند. کشور مالزی حدود 4 میلیارد بشکه نفت ذخیره دارد و در روزانه حدود 700 هزار بشکه گاز تولید می کند. برای سفر به این کشور زیبا باید حتما ویزای مالزی دریافت کنید.

وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور مالزی

آب و هوای کشور مالزی

کشور مالزی در حالت کلی آب و هوای گرم، مرطوب و بارانی دارد. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به باران علاقه زیادی دارند باید گفت سفر به مالزی قطعا برای شما سفر دل پذیری خواهد بود. بهترین زمان برای سفر به مالزی از اوایل نوامبر تا اواخر ماه مارس می باشد چون در این مدت بیشترین بارندگی به بخش شرقی مالزی تعلق دارد و بیشترین ماه های بارندگی در کوالالامپور ماه های می تا سپتامبر است با این حال این شهر در تمام ماه های سال بارندگی دارد. آب و هوای مالزی بسیار جالب است چون در هر شهری آب و هوای منحصر به فردی وجود دارد. اما به طور کلی در تمام طول سال امکان سفر به مالزی وجود دارد و جای نگرانی نیست به خصوص ایرانی ها که با آب و هوای این کشور کاملا سازگار هستند. البته ایران دارای 4 فصل آب و هوا بوده ولی مالزی تنها یک فصل دارد، درواقع به علت نزدیک بودن به خط استوا آب و هوای استوایی، گرم و مرطوبی دارد.

رطوبت در کشور مالزی نسبت بالایی دارد و نزدیک به 80 درصد می رسد. با توجه به آب و هوای کشور مالزی مردم این کشور اکثرا لباس های نخی و تابستانی می پوشند. اگر می خواهید به این کشور سفر کنید سعی کنید لباس های خنک و تابستانی همراه خود ببرید و چمدانتان را با لباس های گرم پر نکنید. البته همراه داشتن چتر را فراموش نکنید چراکه به هنگام بارندگی روزانه مورد نیازتان خواهد شد.

آب و هوای کشور مالزی

غذاهای معروف کشور مالزی

در کشور مالزی فراد با فرهنگ های هندی، اروپایی، پرتغالی و نژادهای مختلف زندگی می کنند این امر باعث شده که تنوع غذایی در مالزی بالا رود. البته اندونزی و تایلند که همسایگان مالزی هستند تاثیر زیادی در فرهنگ غذایی این کشور گذاشته اند. مهمترین ماده ای که مردم مالایی برای طبخ غذا استفاده می کنند برج است و چاشنی مورد علاقه آنها تندی می باشد. از جمله غذاهای معروفی که در سفر به کشور مالزی باید امتحان کرد می توان به سالاد گادوگادو، سوپ لاکسا، می گورنج، لوح باک، ایرباندونگ، ساتای و نان روتی کانایی اشاره کرد.

جاذبه های دیدنی و تفریحی کشور مالزی

مالزی کشوری پر هیاهو و زنده ای است که جاذبه های گردشگری و توریستی زیادی دارد که در فصل گردشگری و به خصوص آخر هفته ها بسیار شلوغ هستند. این مکان های دیدنی بیشتر در شهرهای اصلی مانند کوالالامپور، پنانگ و لنکاوی قرار گرفته اند.

برج های دو قلوی پتروناس

یکی از پرطرفدارترین جاذبه های توریستی کشور مالزی برج های دو قلوی پتروناس می باشد. این دو برج عظیم به رنگ زرد از معماری مدرنی برخوردار هستند. برج های پتروناس با 452 متر ارتفاع، بلندترین برج های جهان محسوب می شوند. هر کدام از برج ها دارای 88 طبقه بوده و هردو برج در طبقات 41 و 42 با یکدیگر متصل هستند.

موزه ملی مالزی

موزه ملی مالزی با عنوان موزه نگارا نیز شناخته می‌شود. این موزه مجموعه ای از 4 گالری می باشد که آثاری از فرهنگ، تاریخ و اقتصاد مالزی در آنجا برای نمایش گرد هم آمده اند.

جاذبه های دیدنی و تفریحی کشور مالزی

برج کی ال

یکی از بهترین بناهای کشور مالزی برج کی ال می باشد. این برج چهارمین برج بلند دنیا به شمار می رود که در ارتفاع 421 متری آن می توانید شاهد مناظر زیبایی از شهر کووالالامبور باشید. برج کی ال در کنار برج های پتروناس واقع شده اند.

غارهای باتو

غارهای باتو که به غار میمون‌ها معروف است، یکی از اماکن مقدس هندوها می باشد این مکان از پله‌های فراوان و چشم‌ اندازی زیبا برخوردار است. مجسمه بزرگی از الهه‌ هندو و چند معبد کوچک در کنار این غارها نیز وجود دارد. درون غارها مملو از نقاشی ها، مجسمه ها و تندیس های هندو می باشد. اگر از این مکان توریستی بازدید کردید، همراه خود بادام زمینی و موز ببرید تا میمون هایی که به استقبال شما می‌آیند، هدیه بدهید.

آکواریوم کوالالامپور

یکی از شگفت انگیزترین دیدنی های شهر کوالالامپور به شمار می رود. آکواریوم کوالالامپور از مشهور ترین و بزرگ ترین آکواریوم های دنیا می باشد که 90 متر طول دارد. در این آکواریوم 5000 نوع آبزی مانند ماهی ها، خزندگان و گیاهان دریایی در آن وجود دارد.

منبع: سفریتو راهنمای سفر و مرجع خرید بلیط هواپیما ، رزرو هتل ، خرید تور و مهاجرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *